Jajka a cholesterol

Jajka a cholesterol

Gdybym zapytał czy jajka zwiększają poziom cholesterolu prawdopodobnie większość by odpowiedziała tak. Często spotykam się z wątpliwościami, gdy sugeruję zwiększyć ilość jajek w diecie. Jak to przecież lekarz kazał mi je ograniczać... Niestety mit szkodliwości jajek zrodzony prawie pół wieku temu jeszcze ciągle krąży w naszej świadomości. W latach pięćdziesiątych uznany badacz dietetyk Ancel Keys po analizie typowej diety kilku państw w tzw. Seven Countries Study, ogłosił że, gdy typowa dieta jest bogata w tłuszcze nasycone tam również istnieje wysoki wskaśnik chorób układu krążenia. Jako że reputacja Keysa była bardzo wysoka świat medyczny bez wątpliwości przyjął jego rewelacje jako pewnik. Krucjata przeciwko masłu, wołowinie, smalcowi i jajkom zaczęła nabierać rozmachu, na scenę wkroczyła margaryna, masła roślinne, oleje roślinne. W roku 1956 kampania była już na pełnych obrotach. Nie pomogły protesty znanego kardiologa Uniwersytetu Harvard dr.Paula Dudley, który twierdził ze wiele danych z czasów, gdy podstawowymi tłuszczami było masło i smalec nie notowało takich ilości przypadków chorób układu krążenia. Jego ostrzeżenia oparte na długoletnich obserwacjach klinicznych zostały kompletnie zignorowane. Oparte na zaleceniach Keysa programy dietetyczne zalecające dietę nisko tłuszczową bogatą w węglowodany doprowadziły do olbrzymiego wzrostu otyłości, cukrzycy i chorób sercowych. Mimo ze fakty zdają się potwierdzać szkodliwość oficjalnych zaleceń dietetycznych świat medyczny koncentruje się na stosowaniu coraz bardziej wyszukanych leków chemicznych do leczenia skutków ignorując przyczynę. Na szczęście ostatnio można zaobserwować wyraśny zwrot zapoczątkowany między innymi pracami słynnego dr.Atkinsa. Jajka, masło, czerwone mięso zdają się powoli powracać na stare miejsce. Gdybym zadał następne pytanie, co jest najdoskonalszym zródłem białka, być może większość by już odpowiedziała- oczywiście jajka. Jajko służy w dietetyce jako swego rodzaju jednostka miary jakości białek.

Wysoko jakościowe proteiny w jajku posiadają biologiczną wartość 100 co oznacza, że 100% białka zawartego w jajku jest całkowicie absorbowane i wykorzystane przez organizm. Dla przykładu białko zawarte w kukurydze ma wartość 60 co oznacza, że tylko 60% spożytego białka w niej zawartego będzie wykorzystane przez organizm. Ciągle większość z nas obawia się spożywać jajka nie zdając sobie sprawy jak wysoka wartość odżywcza one mają.  Jajka są ważnym zródłem białka, witamin i minerałów i stanowią doskonały dodatek do zdrowej diety.

Spożycie jednego jajka dziennie pokryje zaledwie 3% zapotrzebowania na energie przez dorosłego mężczyznę i ok. 4% kobiety. Białko zawarte w jajku jest wysoko wartościowe jako ze zawiera wszystkie niezbędne do funkcjonowania organizmu aminokwasy.
Jajka zawierają prawie wszystkie witaminy za wyjątkiem witaminy C. Są doskonałym zródłem wszystkich witamin z grupy B, witaminy A, zawierają spore ilości witaminy D i nieco witaminy E. Zawierają one tez większość minerałów, które konieczne są dla funkcjonowania zdrowego organizmu. Zwłaszcza jodu niezbędnego dla prawidłowego funkcjonowania tarczycy, zawierają też fosfor niezbędny dla zdrowych kości. Jajka również dostarczają spore ilości cynku niezbędnego dla prawidłowego wzrostu, zwalczania infekcji oraz gojenia ran.

Następny ważny minerał to selen, który jest ważnym antyoksydantem, oraz wapń potrzebny dla naszego kośćca i funkcjonowania nerwów. Jajka zawierają tez znaczna ilość żelaza witalnego składnika czerwonych ciałek krwi.
Zawartość tłuszczu w jajku wynosi ok.10.8% i jest on prawie w całołci zawarty w żółtku, białko jajka zawiera zaledwie 0.05%. W przybliżeniu 11% kwasów tłuszczowych to polyunsaturated, 44% monosaturated i tylko 29% to tłuszcze nasycone.

Jeden z następnych składników to demonizowany cholesterol, który podobnie jak lecytyna jest tłuszczo podobną substancją niezbędną w strukturach i funkcjonowaniu komórek. Cholesterol pomaga kontrolować elastyczność i przepuszczalność membran komórkowych, pełniąc również rolę materiału wstępnego służącego do uelastyczniania skóry. Cholesterol jest również niezbędny do produkcji hormonów seksu, kortizolu, witaminy D oraz soli żółciowych. Lecytyna jest związana z transportem lipidów we krwi oraz metabolizmem cholesterolu.
Kolejne ważne składniki to karotenoidy, które są zazwyczaj kojarzone z jarzynami. Jajka zawieraj spore ilości luteinu i zeaxtanthinu, jako że związki te występują w soczewce oka niektórzy naukowcy sadzą, że spożywanie jajek może mieć pozytywny wpływ na wzrok. Kaolin to to następny ważny związek niezbędny do normalnego funkcjonowania komórek. Pamiętać jednak należy ze jajka to jedna z najczęstszych przyczyn alergii żywnościowej.

Jak twierdzi dr. Mercola głównie dla tego że są gotowane. Podgrzewanie protein jajka powoduje zmianę ich struktury chemicznej, co doprowadza do reakcji alergicznych organizmu. Rada, aby uniknąć reakcji alergicznej.. Jeść je na surowo. Surowe jajka są tanim zródłem wysoko jakościowego pokarmu zwłaszcza protein i tłuszczu.
Zazwyczaj, gdy mówimy o spożywaniu surowych jajek budzi się obawa przed zakażenie salmonolea, jednak jak wykazały badania przeprowadzone przez Departament Agrokultury USA, prawdopodobieństwo zakażenia jest niezmierni małe, na 69 bilionów jajek produkowanych rocznie tylko 2,3 miliona może być zakażone, co stanowi 0.00003% szansy na infekcję.

Następna wątpliwość to czy powinno spożywać surowe jajka z białkiem czy tylko same żółtka. Popularny dogmat dietetyczny głosi że, ponieważ białko jajka zawiera glykoproteinę zwana advin, która ma właściwości wiązania się z biotyną (jedna z witamin grupy B), co w wyniku może doprowadzić do niedoboru biotyn. Wydawałoby się ze najlepszym rozwiązaniem byłoby gotowanie białka, które kompletnie eliminuje advin, jednak operacja ta spowoduje również zniszczenie pozostałych protein. Jednak najnowsze badania wykazują, że, ponieważ żółtko zawiera najwyższą znaną w przyrodzie koncentrację biotynu nie zachodzi obawa doprowadzenia jego niedomiaru.
Niema wątpliwości że jajka to najdoskonalsze zródło pokarmu, jakie możemy znaleść na naszej planecie, oczywiście mówimy o jajkach dobrej jakości nie pochodzących z przemysłowych ferm. Możemy je spożywać w każdej postaci pamiętając tylko o tym ze trącą one wartości odżywcze w czasie gotowania, należy wiec ograniczyć jajka na twardo znacznie lepszym wyborem są gotowane na miękko, lub smażone ( sadzone) na oleju oliwkowym lub kokosowym, jako ze oleje te cechują się dobra stabilnością chemiczna w czasie podgrzewania.

Forskolin

Zamów dzisiaj i otrzymaj darmową wysyłkę i gwarancję satysfakcji.

50% Tylko dziś!
reklama

KOBIETA

www.klubodchudzania.pl www.antykoncepcja.net www.astmaoskrzelowa.pl